onsdag 21 september 2011

Tingatinga!


Finns många barnprogram som är av skitslag. Sedan finns det barnprogram som är så fina och jag kan inte annat än att älska dem.
Tingatinga är ett sådant program. Det är tecknade filmer där afrikanska sagor berättar varför saker och ting har blivit som de är.
Varför flamingon står på ett ben, varför krabborna går sidledes, varför hackspetten hackar och många andra roliga historier.
Jag fullkomligt njuter av de fina sagorna som har en rolig lösning på allt.
Flamingon står på ett ben för att de var tvungna att dela plats i vattnet med ett gäng krabbor som inte fick plats om de stod på två ben. Krabborna kompromissade så fint med att gå sidledes för att flamingon skulle få plats i vattnet.
Vänliga, kärleksfulla sagor där alla har en viktig roll.
Ungarna tycker väldigt mycket om dessa sagor.
Jag fullkomligt älskar att ungarna gillar dem istället för en massa hemska, japanska krigarserier som annars verkar vara populära bland kidsen.
Nä nu skall jag fortsätta sticka.
Mormor brukar sticka sådana här restgarnstofflor. De är fenomenala att nöta sönder under kyliga vintrar. Dags att rusta upp inför kommande vinter. Världens bästa grannungar skall ju också ha såklart!

1 kommentar:

  1. Ja Tingatinga är super! snyggt tecknad är den dessutom!
    Jag gillar "Pipi, Pupu och Rosmarie"också, de som letar efter sin MaPa. Det är min favvo :)

    SvaraRadera